Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Ser du frem til Baldur's Gate-remaket?

  • 47%Ja!
  • 30%Nej!
  • 23%Ved ikke endnu

Millioner på vej til spiludviklere i Jylland

15. jan. 2010 10:15I løbet af de næste fire år ønsker Region Nordjylland og Region Midtjylland at støtte nye kreative virksomheder med samlet 38 millioner kroner.

Støtten har fokus på små virksomheder, der arbejder med nye medier, det kan f.eks. være udvikling af spil til mobiltelefoner. Målet er ikke kun at støtte eksisterende virksomheder, men også at danne grundlag for nye.

Overordnet skal investeringen gerne resultere i flere arbejdspladser, blandt andet til de studerende som kommer ud fra Aalborg Universitet.

Projektet går under navnet Dream Media og startes officielt fra den 21. januar, hvor man også kan begynde at søge om at få del af pengene.

#1: PorreKaj

15. jan. 2010 10:22

Sønderjyske spil er desværre ikke så populære, idet andre danskere har lettere ved at forstå elvisk end sønderjysk.

"æ krich ve, dybbol møll"
"grise-inseminering 2.0"
"CSI - Æ Tyndesach"
"Mujaffa spillet - knallert ed."

#2: kr00z0r

15. jan. 2010 10:28

Helt ærligt, har vi ikke noget mere vigtigt at bruge skattekronerne på end spiludvikling? Det er jo ikke fordi, vi lider under en akut mangel på computerspil.

Microsoft - if your freedom has no value

#3: PorreKaj

15. jan. 2010 10:34

Jeg finder dog iøvrigt sjovt at de gir 38mio til noget så banalt som computerspil. når de "kun" sender 10mio til Haiti :P

Men på den anden side, så kunne jeg nemt udpege 1700 andre ting pengene bedre kunne bruges til.
Uddannelse af rigtige lærer i skolen istedet for generationen af tøser der skal "snakke pænt" og "placere hver elev i deres egen farve og plads så han bedre kan lære" jeez

#4: mvoigt27

15. jan. 2010 10:55

Don't spend it all on farming equipment... FARMERS!

#5: tachylatus

15. jan. 2010 10:55

#2
Jamen lad os da hellere smide pengene efter "skattelettelser", blive i stenalderen og sørge for at bremse al udvikling.
Hvornår har du sidst hørt om et spil som kom fra det jyske?

Fed nyhed!
Læser selv til software ingeniør med speciale i spil- og engineprogrammering. Nu er der jo ligefrem håb for at få et arbejde i lokalområdet når jeg bliver færdig i 2011.

:(){ :|:;};:

#6: webwarp

15. jan. 2010 10:57

Ikke for at være alt for negativ, men 38 mio.. Det er jo ingenting, det er reelt mindre end småpenge og jeg tvivler på det kommer til at smitte ret meget af sig..

I like my beer cold, my TV loud and my homosexuals flaming.

#7: The-Lone-Gunman

15. jan. 2010 10:57

#3

Når du sender penge til Haiti løber de ned i et sort hul, der aldrig bliver fyldt ud. Det er ikke en fornuftig investering.

Uddannelse er vejen frem, ja, men hvis ikke vi også investerer i fremtidens virksomheder, så flytter folk jo bare fra landet, når de er færdiguddannet.

Det er allerede et faktum, at spilindustrien har flere penge i sig, end filmindustrien, der også modtager stor offentlig støtte. Derfor giver det kun god mening, når man vælger at smide penge i dansk spiludvikling. Det er en god investering.

ಠ_ಠ

#8: fennec

15. jan. 2010 10:58

#2 og #3
Det kunne være de 38 mill kunne skabe nye firmaer, der kan indtjene 100 mill i skatte kroner om et par år. Også kan skolerne og hospitalerne få 50 mill hver til den tid. Og det hvert år fremefter.

For at vi har penge til skoler, hospital, politi og alt muligt andet, skal der være firmaer/personer som betaler skat. Og nogen gange bliver man nød til at hjælpe firmaerne igang, så de i fremtiden kan indbringe mere end staten har givet i "tilskud". Staten kan ikke forvente at kapitalfonde/privatsektoren selv skaffer penge til alle nye ideer.

Bare det et nogle arbejdsløse kommer i arbejde, og de bliver fjernet fra bistand (ren udgift), til at være i arbejde med tilskud kan give overskud med det samme.

Eks. (med fiktive tal da jeg ikke kender de rigtige)
En person på bistand får 10.000 om måneden. 4.000 ryger tilbage i statskassen. Så ren udgift er 6.000.

Denne person kommer nu i arbejde med tilskud. Her betaler staten 6.000 i tilskud, mens firmaet selv betaler yderlig 12.000. Altså får personer nu 18.000. Det giver ca 9.000 tilbage i skat.
Staten har nu en udgift på 6.000 men får 9.000 tilbage i skat. Et plus på 3.000 kr.

Jeg hilser i hvertfald alle tiltag til at få virksomheder startet velkommen. Om det så er staten eller private.

Its all fun and games until someone looses an eye. Then its fun and games with no depth perception.

#9: tachylatus

15. jan. 2010 11:02

#7 og #8
Lige præcis!
Desuden ville det sgu' være træls at stå efter at have studeret i 5 år, og bare få lov til at flytte lang-pokker-i-vold eller gå på kontanthjælp.

:(){ :|:;};:

#10: snotskovlen

15. jan. 2010 11:07

For at følge op på det #7 siger omkring filmindustrien, klart der skal nogen af de penge over til spilindustrien, der kommer jo ikke andet end makværk fra danske filmproducenter og det er de sædvanlige danske skuespillere der er med i dem alle.

For min skyld kunne de godt tage alle pengene fra dem og køre over i spilindustrien.

#11: PorreKaj

15. jan. 2010 11:08

#7, det var lidt et forsøg på at være politisk korrekt, jeg ville ikke støtte haiti med én krone personligt ^^ Men jow, havde ikke lige grejet den med hvad de kunne tjene hjem på lang sigt

#12: webwarp

15. jan. 2010 11:35

#11 det er den rigtige indstilling, lad da de folk i Haiti lide, kan ikke betale sig at hjælpe sine medmennesker, man er sig selv nærmest. Det er der fremtid i..........

I like my beer cold, my TV loud and my homosexuals flaming.

#13: PorreKaj

15. jan. 2010 11:53

Sry.. men:
1. "hey her bliver vi nakket af jordskælv jævnligt, lad os da blive her og samtidig bibeholde vores infrastrukter således at alt bliver kaos NÅR det går galt igen."

2. Jeg er bare generelt ikke særlig pøbelglad, og der er jo mere end mennesker nok allerede :)

#14: kr00z0r

15. jan. 2010 11:59

#8 Det kunne også være, penge gik tabt. Jeg synes ikke det er statens opgave at starte allemulige tvivlsomme virksomheder. Hvis der er en fornuftig forretningsmodel i det skal der nok være private investorer. Lad det offentlige koncentrere sig om deres vigtigste opgaver, fx sundhedsvæsnet.

Microsoft - if your freedom has no value

#15: squad2nd

15. jan. 2010 13:08

#12

Haiti svinger på 3 og 4 pladsen over de mest korrupte lande i verden. Om vi så sendte halvdelen af vores BNP derhen ville det ikke gøre en forskel i det område.

Med frygt for at lyde kold...
Hvorfor sidder du og spiller hellig? Er du selv på Haiti lige nu og hjælpe, eller har du købt din samvittighed ren ved at donere 50kr?

Ligesom bla. Somalia, DR Congo er Haiti virkelig at betragte som et affalds-område med rendyrket kriminalitet og vold.

Jeg er enig i at man skal hjælpe... men derfra og være altofrende er ikke smart når man selv har et land (læs: Danmark) at sørge for fremgang.

Det er først og fremmest vores egne interesser vi skal pleje først, herunder uddannelse. (til de få der efterhånden gider tage en).

- som liberal vil man beholde de penge man SELV tjener. Som socialist vil man gerne beholde de penge ANDRE tjener!

#16: fennec

15. jan. 2010 13:09

#14
Delvis enig. Man skal ikke bare få penge hvis man har lyst til at sælg is over internette også sende dem med post danmark. Man skal have en have en fornuftig forretningsmodel. Men du får ingen kapital fond/invistor til at invistere i et lille en mands firma (f.eks. håndværker). Der skal man selv ud og rejse alt kapital, og det tror jeg sku er svært nok at få fra bankerne (specielt i disse tider).

Da staten er dybt afhængig af at folk arbejder, da de får 100% af deres indtjening herfra*, så kan de ikke bare pasivt sidde og håbe arbejdsmarkede klare tingende selv. Det er også derfor de kommer med vækst pakker i krise tider, fordi hver person på bistand er et 1½ tab. Før fik staten 10.000 i skat, men skal nu betale 10.000 i bistand (5.000 tilbage i skat). Så denne person som før bidrog med 10.000 koster nu 5.000. Altså et tab på 15.000 for staten.

Giv samme mand 100.000 til at starte et firma, og han er blevet ren indtægt igen, medmindre han da ryger på røven. Men selv der skulle han jo gerne have tjent lidt penge, som han betaler skat af. Så staten skal nok få lidt af tilskudet tilbage igen. Går det derimod godt, bliver de 100.000 nemt til flere mill over en årrække, når firmaet vokser og bliver til 5, 10, 50 mands virksomhed.

Endnu en forskeld her i forhold til et invisteringsfirma, er at virksomheden ikke nødvendigvis generere meget større overskud ved at vokse (selv om det nok skal stige). Men for hver ansat der kommer i firmaet tjener staten 1½ gang løn.

Ergo ville det være direkte dumt af staten at sidde pasivt og bare kigge på.

*Ja, de får også fra afgifter osv, men har folk ikke arbejde, bliver der ikke købt biler og benzin. Der bliver sparet på vare indkøb, så der går også mindre ind via moms.

Its all fun and games until someone looses an eye. Then its fun and games with no depth perception.

#17: Calosomus

15. jan. 2010 13:12

#13 Desværre er der nok ikke ret mange fra Haiti der læser din invitation her på News, om at de skulle tage og komme til Danmark alle sammen... Eller hvor var det du mente de skulle tage hen?

#18: webwarp

15. jan. 2010 13:31

#15 hvordan spiller jeg hellig ? Det er da det rene vås

I like my beer cold, my TV loud and my homosexuals flaming.

#19: newz-Kredepops

15. jan. 2010 14:25

#2 og #3

Øh, det er da en lidt besynderlig indstilling når I nu befinder jer på et website som handler om spil, man må da gå ud fra at I godt kan lide computerspil for at gide at skrive herinde?

Spil koster mange penge at lave og kan potentielt være en stor stor indtægskilde. Men der er også en stor risiko forbundet med at starte sit eget spilfirma i og med at resultater ikke kommer fra dag til dag.

Danmark har en umådelig lille spilindustri, og det burde være en af de ting vi kunne tjene rigtig mange penge på. Så hvorfor ikke poste lidt penge i hvad der i fremtiden måske kan blive en stor indtægt for Danmar`?

#20: kr00z0r

15. jan. 2010 14:33

#19 Jeg kan også godt lide cola, men det betyder ikke at jeg synes, vi skal bruge skattepenge på colaproduktion. Vi skal vel trods alt forestille at have en smule markedsøkonomi i dette land, på trods af at vi har verdensrekord i skattetryk.

Microsoft - if your freedom has no value

#21: Skobbolop

16. jan. 2010 00:11

Jamen lad os da hellere smide pengene efter "skattelettelser", blive i stenalderen og sørge for at bremse al udvikling.tachylatus (#5)

Ja, det eneste man ellers kan bruge pengene på er jo skattelettelser - det er klart. Jeg tror nu nok der er andre dele af samfundet der gavner "udviklingen" (for nu at bruge et af dine ord) mere end netop videospil?

Nu hvor jeg ser efter, så tror jeg slet ikke #2 nævner noget som helst om skatteletelser eller om at "bremse al udvkling"?

Når du sender penge til Haiti løber de ned i et sort hul, der aldrig bliver fyldt ud. Det er ikke en fornuftig investering. The-Lone-Gunman (#7)

Og så er vi andre der mener at man ikke nødvendigvis behøver at få noget igen hver gang man "investerer" i noget. Hvonår er nødhjælp blevet til en investering? Man skal absolut have noget igen?

#22: Sugardad

16. jan. 2010 03:40

Ja smid da de 38 mio i folkeskolen, for der ville man kunne se en forskel? næppe, lige meget hvor meget de får lærer de åbenbart aldrig. Desuden synes jeg de whiner utroligt meget og at folkeskolen failer handler om dårlig holdning. da jeg sluttede i folkeskolen i 05, havde jeg taget min 8. og 9. klasse i et legerum på et loft ovre i fritidshjemmet fordi vi ikke kunne være ovre på skolen pga skimmelsvamp. det var lidt irriterende men absolut ikke noget der gik ud over min undervisning. vores bøger var også noget skrammel, men vi brugte heldigvis masser af godter fra kopimaskinen, som var både billigere og bedre imo. igen: dårlig holdning på de fleste af de skoler der whiner! noget som ikke kan ordnes med flere penge i kassen (ved godt der er fyldt med kommafejl, meeeen nu er det også ret sent)

#23: tachylatus

16. jan. 2010 03:47

#21
Det er sjovt som du fremhæver videospil på den nedladende måde. Har du overvejet at der rent faktisk er penge i lortet, og at der findes seriøse mennesker som lever af at producere dem?
Spiludvikling gavner både kulturen og økonomien, ligesom musik, film og anden kunst kan gøre det. Det er med til at presse udviklingen indenfor software, for man skal hele tiden være fremme i skoene og følge med tiden. Udover det tekniske involverer spiludvikling også en masse kunstneriske og designmæssige aspekter. Det er en drivkraft for innovation, og softwareudviklere med en ny indgangsvinkel er efterspurgt på arbejdsmarkedet.

Selvfølgelig er der andre gode ting at bruge pengene på, men at vise den mangel på seriøsitet overfor en hel industri kommer du ikke langt med. "Bare" fordi det er videospil...
Ja, lad da bare mig arbejde som kasseassistent - det ville da virkelig gavne samfundet efter 5 år på universitetet. I samme omgang kunne vi droppe alt hvad der hedder tilskud til arrangementer for ungdomsbands o.l. Tænk på alle de penge vi kunne spare!

Mht. din kommentar om Haiti, så synes jeg du burde læse #15 igen.
Jeg synes i forvejen Danmark giver rigeligt til nødhjælp. Hvis du synes vi bør give mere, og i øvrigt ikke bare sidder og er hellig, er det jo ikke særlig svært at gribe i egen lomme. Som studerende har man sgu ikke råd til at smide om sig med penge, og da slet ikke hvis der ikke er udsigt til et job efter man er færdig.

De 38 mio. kommer på et perfekt tidspunkt, for det er efterhånden nu at de specialuddannelse ingeniører begynder at rulle ud af universitetet.

:(){ :|:;};:

#24: Killa

16. jan. 2010 12:49

Ja, lad da bare mig arbejde som kasseassistent - det ville da virkelig gavne samfundet efter 5 år på universitetet.tachylatus (#23)

Nu er det jo sådan, at man selv vælger hvilken uddannelse man vil tage. Når man som dansker vælger en inden for computerspil, bør man være klar over, at det kan blive nødvendigt at flytte til udlandet for at finde arbejde.

Har du overvejet at der rent faktisk er penge i lortet, og at der findes seriøse mennesker som lever af at producere dem?
Spiludvikling gavner både kulturen og økonomien, ligesom musik, film og anden kunst kan gøre det.tachylatus (#23)

Hvis der var penge i det, var det ikke nødvendigt med tilskud år efter år.

#25: owrflow

16. jan. 2010 13:26

#1 Der står region nordjylland og midtjylland.

I will always prefer *BSD over BSOD

#26: PorreKaj

16. jan. 2010 16:02

Oh really...
Ja, netop fordi de ikke kan li vores spil ^^

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger