Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Tror du 2012 vil overgå 2011 på spilunderholdning?

  • 59%Ja
  • 26%Nej
  • 15%Ved ikke

New Super Mario Bros Wii koster australier over 7 mio. kroner

9. feb. 2010 15:27I Australien valgte den 24-årige James Burt at frigive en ulovlig kopi af Nintendos New Super Mario Bros Wii på internettet en uge før den egentlige lancering i november sidste år.

Ikke overraskende var Nintendo ikke glade for den ulovlige kopi, og de iværksatte en jagt efter personen, som stod bag, og fandt efterfølgende Burt.

I løbet af sagsforløbet blev Burt beordret til at udlevere alle computere, han ejede, samt login til mail, facebook og andre hjemmesider.

De to parter har nu indgået et forlig, hvor Burt i første omgang skal betale sagsomkostningerne på 100.000 AUD, eller 472.000 kroner. Udover denne udgift kræver Nintendo, at Burt betaler en erstatning på 1,5 millioner AUD, eller lige over 7 millioner kroner.

#1: BeLLe

9. feb. 2010 15:29

Udlevere login (incl password?) til mail og facebook etc?? - Utroligt så hurtigt man kan glemme sådanne ting især når man er under stress som et sådant søgsmål må give.

#2: aben

9. feb. 2010 15:46

jeg kan heller ikke lige se at det skulle være lovligt at tvinge folk til den slags? det er jo ikke FBI eller CIA der undersøger en sag der har betydning for den nationale sikkerhed..

jeg ville ønske jeg kunne hade dig ihjel

#3: Ndrskv

9. feb. 2010 15:53

I det mindste er det et godt spil...

Det havde været lidt pinligt hvis han blev snuppet for det her

“Lots of ways to help people. Sometimes heal patients; sometimes execute dangerous people. Either way helps.” Mordin Solus - ME2

#4: aben

9. feb. 2010 16:18

ja eller det her

jeg ville ønske jeg kunne hade dig ihjel

#5: Snabeldyhr

9. feb. 2010 16:18

En læretreg til alle pirater - vær forsigtige. ;)

Men det sørgelige er at han sandsynligivs ikke er en "rigtig" pirat, men bare en "normal" person der har prøvet at få lidt street cred ved at lægge spillet op, for ellers havde han vel været mere forsigtig?

Men bummer! Den slags vil påvirke ens økonomi i laaaang tid.

#6: peterDK

9. feb. 2010 16:40

Meget dumt at ødelægge sit liv pga. 449kr.-

Offtopic: KØB spillet! forsatan det er genialt :P Hvis man har spillet mario på gameboy og de ældre nintendo'er

#7: Hun73r

9. feb. 2010 16:43

#6 nej jeg ville købe det, spiller ikke consol og nu må de stoppe med mario de kan ikke ødelægge det mere nu så stop med dem.

Og give manden en bøde for at sådan set at reklamere med spillet de har sikkert fået solgt mere af det spil på grund af ham...

#8: MegaDragon

9. feb. 2010 16:57

#1 & #2: Det skulle ikke undre mig hvis det er ulovligt at naegte at udlevere de oplysninger, selv om det kunne kraenke privatlivet. Et eksembel er at I UK er det lovpligtig at udlevere krypteringsnoegler hvis politiet spoerger efter dem (dette inkludere ogsaa gamle bedstemor Gerdrud som skal kunne udlevere sin krypteringsnoegler til netbankforbindelsen). Og det er boede- eller faengselsstraf hvis man ikke kan.
Det skulle ikke undre mig hvis Australien har en ligende lov for passwords, da vi alle har gang paa gang hoert om Australien's specielle lovgivning, som virker til at vaere glad for at straffe folk

#9: peterDK

9. feb. 2010 17:18

#7. Spillet har fået super gode anmeldelser + Det er virkelig back to basic, så de har ikke ligefrem ødelagt Mario.

og nej manden har ikke reklameret for spillet overhovedet, han har lagt det op enda før det blev udgivet. Et arbejde som andre sikkert har siddet og knoklet med i lang tid

#10: Sugardad

9. feb. 2010 17:19

fedt med en bøde de nok aldrig får betalt tilbage, så kan man så snakke om hvad der er mest værd, en persons økonomi resten af hans liv eller et spil. bare sagsomkostningerne er nok til at slå de fleste ud i flere år

#11: Mr_Mo

9. feb. 2010 17:40

#8
Påstår du, at hvis en i UK/Australien copy/paster et blogindlæg, som jeg først vil offentligøre næste uge (tilsvarende samme handling), så kan jeg få vedkommendes facebook og netbank logins, samt signaturer og kodeord?

Get real...

#12: cryo

9. feb. 2010 17:52

#10 korrekt, men nu er det jo også et spørsmål om retssikkerhed.

#13: Decipher

9. feb. 2010 17:52

#1

FORLIG. Man må derfor antage, at manden samarbejder.

Uenig er ikke det samme som irrelevant. Mod ordentligt eller lad helt være.

#14: kaspernj

9. feb. 2010 18:04

De her bøder er for sindsyge... Er det på tide at få sat chip i min Wii i protest? Fandeme nej om jeg gider at betale for spil til et firma, som der giver folk sådan nogle sindsyge bøder... Det er jo nok til at ødelægge en stor del af hans liv.

Bortset fra det, så er spillet pisse fedt :-)

Fuck Nintendo er nogle svin.

#15: Tobebech

9. feb. 2010 18:14

Jeg er enig i at det er noget svineri med så høj en bøde, men i må huske på at det rent faktisk er ulovligt det han har gjort. Han er sku også for dum at gøre det FØR spillet kom ud, det gør jo bare Nintendo endnu mere aggresive.

#16: PorreKaj

9. feb. 2010 19:03

Det er vel fedt nok at han får et rap over fingrene for hans idioti.

Men der er også grænser.

#17: æ_svin

9. feb. 2010 20:20

Ét er, at han skal aflevere alle sine computere (nok mest for at gennemsøge dem for andre ulovligheder) men noget andet er, at oplyse sin mail- facebook- og andre hjemmesiders login..
Nå ja, så er der jo også lige den standart ubetalelige bøde..

Det kan godt være, at DDR var en dårlig statsmagt, men der hvor vi er på hen på en global skala, er noget der giver mig en sur smag i munden..

A man without religion is like a fish without a bicycle

#18: Cavort

9. feb. 2010 21:43

Nu må de stoppe. 7 millioner kroner? Selvfølgelig skal man ikke begå en ulovlig handling, men den her bøde er da fuldstændig grinagtig. Han bliver jo nærmest straffet hårdere end nogle pædofile og voldsforbrydere.

Manden er kun 24 år, og med stor sandsynlighed er resten af hans liv ødelagt, hvis denne bøde skal betales tilbage. Nu ved jeg ikke lige hvordan Nintendo er kommet frem til dette tal, men jeg tør da ikke tro på, at de har mistet 7 millioner kroner, på at spillet kom som piratkopi én uge før release?

#19: T_A

9. feb. 2010 22:25

Ja det er insane så store bøder de kan give til folk der deler en fil.

Da man jo ikke kan dømme flere folk for den samme forbrydelse så betyder det jo at hvis du kan give en bøde til en uploader for hver der har downloaded fra ham, så må de personer der jo har downloaded den fra ham jo være uskyldige og kan ikke idømmes en bøde da der allerede er betalt for deres andel ?.

Dette giver jo ikke mening.

Folk der downloader en fil ved de overtræder loven og skal have 1x bøde for det de har taget.

Hvis jeg laver en scanning af en pengeseddel og ligger det billed på nettet og så 10 folk vælger at udnytte dette til at lave printe ulovlige penge så er det da heller ikke mit ansvar.

#20: Justin

10. feb. 2010 08:15

Da man jo ikke kan dømme flere folk for den samme forbrydelseT_A (#19)

hvorfor kan man ikke det ???

-- > har du husket af lave en ubrugelig bil analogi i dag ?? <--

#21: Lundt

10. feb. 2010 08:52

Udlevere user og password til private sider ?
7.000.000 kr !
Fjern lige to nuller og så er det retfærdigt.
70.000

Hvad har facebook at gøre med at han har lagt et wii spil ud ?
Straffen er alt for hård. Han er jo ikk ligefrem terrorist fordi han lægger crackede spil ud på nettet.
Jeg syntes de skulle se efter hvor mange der har downloadet det spil han lagde op og så betale det beløb som det ville koste. Så er der ligesom dækket for dem der har downloadet det.
Men kan godt se problemet i at en af dem der har fået spillet ned og så udgiver det på en anden side.
Men så må det jo bare være ham der genudlægger det som skal betale omkostningerne for det ?
Istedet for at EN mand skal tage skraldet.
Dem der har downloadet de er ligeså ulovlige.

Jeg syntes ikke at spil og film producenterne skal gå så højt op i om folk piratkopierer deres produkt. Eller jo self hvis at de pludselig eksploderer med folk der piratkopierer. De tjener stadig helt vildt godt. Og rent faktisk tror jeg at de godt kan lide tingene som de er nu. Jeg mener de kan jo bare buste et par stykker og derefter har de tjent millioner. Godt nok kommer alle pengene ikk ind på en gang men over længere tid.

#22: martink

10. feb. 2010 09:07

Hvis jeg laver en scanning af en pengeseddel og ligger det billed på nettet og så 10 folk vælger at udnytte dette til at lave printe ulovlige penge så er det da heller ikke mit ansvar. T_A (#19)

Både og, hvis pengesedlen er i en opløsning der gør det muligt at printe en velligende pengeseddel, så er du medskyldig, sedlen må maks have en opløsning på 72 dpi. Kilde Nationalbanken.dk

/Martin

#23: drawn

10. feb. 2010 09:10

Hehe, jeg morer mig lidt over de kommentarer der synes Nintendo er nogen svin fordi de slapper ham med et kæmpe erstatningskrav.

Manden/drengen har jo stjålet noget, og givet det til potentielt mange millioner mennesker.
Erstatningen afspejler jo Nintendo's beregning af hvad de har tabt på mandens tyveri og distribution at deres titel. Og en dommer har godkendt deres regnestykke.

Derfor kan jeg ikke se hvorfor Nintendo skal flames for at bitchslappe ham med et beløb der svarer til hvad han kostet dem?

Hvad er der blevet af, at tage ansvar for det man laver? Hvis du er gammel nok til at stjæle noget og distribuerer det videre, så må du æde din straf hvis du bliver taget imho.... tough luck! :)

Og så mener jeg også at det er ligegyldigt om det ødelægger hele mandens økonomi resten af livet, det har knægten/manden/drengen jo selv valgt :)

Præcis ligesom et par unge drenge af anden etnisk herkomst end dansk vil skylde penge resten af deres liv fordi de satte ild på en skole og ødelagde bygninger og udstyr for 25mio. Det er noget lort for dem, at de vil være i gæld resten af livet, men det er da heller ikke rimeligt at jeg med mine skattepenge skal betale for at de render og ødelægger ting... Hvis man ødelægger noget, så må man sgu betale for det bliver iorden igen.. (min simple mening) :)

PS: Super Mario Wii rocks! :D

#24: SHAREONLINE

10. feb. 2010 09:10

#23

7 Mil er jo fucking latterligt mange penge?!?!?!? ved ikke om jeg nogen sinde kommer til at have så mange penge...

Min signatur fortæller lidt om mening om denne her sag:)

FUCKING LORTE LUDERE NINTENDO ER!

www.360firmware.dk - opdatering af firmware fra 200,-

#25: drawn

10. feb. 2010 09:18

#24 Du må jo også gerne have din mening - er ikke ude på at få dig til at ændre den :)

Ville du have det anderledes hvis en idiot stjal din nye bil, smadrede den og sagde:

"200.000!!? er jo fucking latterligt mange penge?!?!?!? ved ikke om jeg nogen sinde kommer til at have så mange penge..."

og så nægtede at betale? :-)
Eller sagde at hanl kun vil betale 1000kr.. fordi det mener han er rimeligt.. Ville du så ikke føle dig til grin? :)

#26: mihtnick

10. feb. 2010 09:26

Har jeg misset noget her? Hvordan fik han fat i spillet? Han har jo ikke "bare" hentet spillet fra nettet, han har stjålet det, kopiret det og distribueret det..

lidt off topic:

Og for lige at spille hellig, ja jeg har også haft.. urene hænder.. men jeg har gjort rigtig meget for at alt mit SW er lovligt, det gælder både OS, apps og spil.. Steam har været rigtig god til at hjælpe med det.. de har gjort det nemt at hente spil lovligt.

Jeg er generelt imod kopiering, og rent faktisk at eje sit software giver det en helt anden værdi for en.

#27: SHAREONLINE

10. feb. 2010 09:37

#24 Du må jo også gerne have din mening - er ikke ude på at få dig til at ændre den :)

Ville du have det anderledes hvis en idiot stjal din nye bil, smadrede den og sagde:

"200.000!!? er jo fucking latterligt mange penge?!?!?!? ved ikke om jeg nogen sinde kommer til at have så mange penge..."

og så nægtede at betale? :-)
Eller sagde at hanl kun vil betale 1000kr.. fordi det mener han er rimeligt.. Ville du så ikke føle dig til grin? :)drawn (#25)

Nej selvfølgelig ikke:)
Men hvordan i helvede kan du sammenligne de to ting?
Så er vi jo tilbage til "at pirat kopiere er det samme som at stjæle"??

www.360firmware.dk - opdatering af firmware fra 200,-

#28: drawn

10. feb. 2010 09:43

#27 Er det da ikke det? :-)

Desuden er der vel forskel på at downloade et piratkopieret spil og ligefrem lægge det op på en side til download for en masse mennesker. Sidstnævnte er jo (videre)distribution...

Men faktum er, at han har begået noget ulovligt (i det land han befinder sig i, i hvert fald) og det har kostet Nintendo x antal dollars. Dem kræver de at han betaler. I min bog er det sgu fair nok...

Men det er jo også bare min mening :)

#29: SHAREONLINE

10. feb. 2010 10:02

#27 Er det da ikke det? :-)

Desuden er der vel forskel på at downloade et piratkopieret spil og ligefrem lægge det op på en side til download for en masse mennesker. Sidstnævnte er jo (videre)distribution...

Men faktum er, at han har begået noget ulovligt (i det land han befinder sig i, i hvert fald) og det har kostet Nintendo x antal dollars. Dem kræver de at han betaler. I min bog er det sgu fair nok...

Men det er jo også bare min mening :)drawn (#28)

Fair og selvfølgelig er der forskel på at hente og uploade til andre.. ingen tvivl om det.

Men hvordan regner man ud hvor mange penge nintendo har tabt?!?
Det er i virkeligheden slet ikke sikkert de har tabt en krone?

www.360firmware.dk - opdatering af firmware fra 200,-

#30: 87oo-Gizmo

10. feb. 2010 10:04

jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan nintendo er kommet frem til at de har mistet 1.5 millioner AUD...
altså, hvis vi antager at et download er lig med et tabt salg (hvilket det ikke er) så er spillet blevet hentet 15000 gange....

#31: Cyberguyen

10. feb. 2010 14:07

Jeg synes nu 7 mio er fair nok for sådan en forbrydelse.

Manden er 24 år og må derfor vide at han foretager sig noget ulovligt ved at lægge den ud en uge før udgivelsen.

Forbrydelse skal ikke kunne betale sig og derfor er der nogle straffe som er meget hårde.

Hvis en person fik produceret en masse dvd'er med det nye Mario og herefter solgte dem, så kan man jo sagtens nå at tjene 7 mio.
Så hvis bøden kun bestod af 70.000 kroner, så ville forbryderne jo bare grine og sælge videre...

#32: Jamie

10. feb. 2010 17:26

Argh! Blev nod til at sign up for at kommentere paa det her!

1: Han har kobt spillet, men grundet en fejl, gav butikken det til ham 1 uge for tidligt, saa nej, han har IKKE stjaalet noget.
2: Han lagde det ikke op for at det skulle kunne dl's af millioner af mennesker, men for at vise hans venner. Indrommet, ikke for smart... men hvem ville ikke gore noget dumt i overstaaende situation, hvis deres venner var 'woot! Self du ik har det..."
3: Det er -kun- dl'et "et par tusind" gange, eg. hvis spillet koster 500kr*4000?
4: Spillet er stadig vaek et af de hurtigst salegende spil til dato....

"5": Ingen offence til nogle her der har Australsk famlie, men de er altsaa lidt uhm.. useless...hernede.... (saa som at svomme rundt indeni krokodille faeller, og svomme rundt i omraader hvor alle ved at der lever 6m salt vands krokodiller... saa ja, at uploaded et spil en gut havde faaet lidt tidligt... self ^^ )

Saa Nintendo skulle takke af med at i skjul ikke at tage resten af pengene, men bare nojes med at deres regning blev betalt, og derefter takke ham for at giver dem WW reklame paa deres spil...

Bode er liige lidt for meget, saadan ca. 50-70%..,.. bare min mening.

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger