Annonce

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Er grafik eller gameplay vigtigst ved et nyt spil?

  • 52%Nej, gameplay før grafik
  • 41%Begge dele spiller ind
  • 4%Jeg er ligeglad - bare det spiller top
  • 3%Ja grafikken er vigtigst
Samsungs Gear VR fik Carmack til at skifte til Oculus
Billede: Flickr - Hachimaki

Samsungs Gear VR fik Carmack til at skifte til Oculus

5. sep. 2014 11:15Det overraskede mange, da den kendte spiludvikler John Carmack stoppede hos id Software, som han selv var med til at stifte, for at starte hos Oculus, han var blevet CTO for lidt tidligere.

Carmack var blandt de første til at støtte op omkring virtual reality-brillen Oculus Rift, men det var først da Samsung meldte sig på banen, med et samarbejde omkring deres dengang kommende Gear VR, at Carmack valgte at skifte til Oculus.

Mobil VR er noget Carmack brænder meget for og det meste af hans tid siden han startede, er også gået på at udvikle software der skal gøre det muligt, at have en god VR-oplevelse ved brug af mobile enheder.

Det første resultat af dette er samarbejdet med Samsung og deres Gear VR. De første måneder i samarbejdet var meget tungt og Carmack måtte lave nogle ifølge ham obskøne hacks, for at vise Samsung hvad han ville med deres hardware.

Disse hacks fik dog overbevist Samsung om Carmacks idéer, hvorefter Samsung ændrede deres kode, så Carmack kunne lave nogle pænere løsninger, ligesom de gav Carmack adgang til ting, han slet ikke havde forventet at få.

Fremtiden vil byde på nye versioner af Gear VR og Oculus' software, i samme takt som Samsung frigiver nye smartphones og phablets. Carmack regner med, at Oculus' egen Oculus Rift brille i en fremtidig version, vil være sin egen selvstændige androidenhed, der også kan tilsluttes en pc.

Spiludviklere opfordrer til at stoppe hadet online

3. sep. 2014 10:01Skribenten Anita Sarkeesian lavede for nylig en artikel kaldet Tropes Versus Women, der kom ind på hvorfor kvinder tit bliver repræsenteret som svage og sexualiserede i spil. Dette medførte ekstreme reaktioner fra nogle individer i spilmiljøet, der blev så truende, at Sarkeesian følte sig nødsaget til at forlade sit hjem.

Dette fik spiludvikleren Andreas Zecher fra indie studiet Spaces of Play, til at lave et åbent brev, hvor han opfordrer til at bekæmpe den slags opførsel.

Open letter to the gaming community

We believe that everyone, no matter what gender, sexual orientation, ethnicity, religion or disability has the right to play games, criticize games and make games without getting harassed or threatened. It is the diversity of our community that allows games to flourish.

If you see threats of violence or harm in comments on Steam, YouTube, Twitch, Twitter, Facebook or reddit, please take a minute to report them on the respective sites.

If you see hateful, harassing speech, take a public stand against it and make the gaming community a more enjoyable space to be in.

Thank youAndreas Zecher, Spaces of Play

Det åbne brev startede en underskriftsindsamling, hvor over 1.300 spiludviklere og andre inden for spilindustrien har skrevet under. Alt lige fra uafhængige spiludviklere til personer fra kendte udviklingshuse så som DICE, Ubisoft, Bioware, Traveller's Tales, Riot Games, Sony Computer Entertainment, Microsoft, Rockstar North og mange andre.

Intel frigiver nye desktopprocessorer for entusiastmarkedet
Billede: Intel

Intel frigiver nye desktopprocessorer for entusiastmarkedet

1. sep. 2014 11:41Intel har lanceret tre nye desktopprocessorer målrettet de mest krævende brugere, i en ny serie kaldet Haswell-E, der er på gaden nu.

Som man kan se på navnet, er der tale om processorer baseret på den eksisterende Haswell arkitektur, men antallet af kerner har ændret sig, ligesom der er kommet understøttelse for DDR4-hukommelse. Hvor Intel hidtil primært har tilbudt fire kerner i deres desktopprocessorer, kan man med Haswell-E nu få 6 eller 8 kerner.

Den største Haswell-E processor hedder Core i7-5960X og har 8 kerner, der understøtter Hyperthreading for 16 logiske kerner. Dertil kommer 20 MB L3 cache og understøttelsen af 40 PCIe 3.0 baner.

Hastigheden er på mere beskedne 3 GHz, der i turbo-mode kan komme op på 3,5 GHz. Prisen er sat til 7.500 kroner.

Til en lidt mere overkommelig pris finder man Core i7-5820K og Core i7-5930K, der begge har 6 kerner og arbejder ved henholdsvis 3,3 GHz og 3,5 GHz. Core i7-5820K understøtter kun 28 PCIe 3.0 baner, mens storebroderen understøtter 40, ligesom topmodellen. Prisen for disse er henholdsvis 2.900 og 4.200 kroner.

Sammen med lanceringen af Haswell-E, har Intel også frigivet et nyt chipset kaldet X99, for at kunne udnytte DDR4/2133-hukommelse og 40 PCIe-baner. Det er de færreste, der vil kunne mærke noget til den hurtigere hukommelse, men strømforbruget er sænket markant i forhold til DDR3.

Netop strømforbruget er dog ikke noget man kommer til at spare på ved at skifte til Haswell-E, da de nye CPU'er er normeret til en TDP på op til 140W, 52W mere end Intels Core i7-4790K Devil’s Canyon 4 GHz Haswell CPU.

AMD annoncerer nyt grafikkort baseret på Tonga-arkitekturen
Billede: AMD

AMD annoncerer nyt grafikkort baseret på Tonga-arkitekturen

26. aug. 2014 15:17AMD har uden de store fanfarer annonceret et nyt grafikkort til mainstream markedet. Grafikkortet, der har fået navnet Radeon R9 285, ligner meget R9 280, men bruger en ny arkitektur kaldet Tonga.

Tonga er en mindre opdatering til den nuværende Hawaii-arkitektur, hvor der primært satses på bedre ydelse i forhold til effektforbruget.

Radeon R9 285 arbejder ved 918 MHz, har 1.792 streamprocessorer, 112 teksturenheder, 32 ROPs, 2 GB GDDR5 hukommelse, der arbejder ved 5.5 GHz og en 256-bit bus. Det hele bruger op til 190 W.

De 190 W er lidt mindre end R9 280, der kunne bruge op til 200 W og markant mindre end de 275-290 W som Hawaii-arkitekturen kunne komme op på.

Prismæssigt bliver R9 285 50 dollars billigere end R9 280 og kommer dermed til at koste 249 dollars. Yderligere detaljer og test får vi først den 2. september, hvor NDA'en for kortet løftes.

Klik dig til død og ødelæggelse i nyt dansk spil

26. aug. 2014 14:24Der findes utallige spil på markedet, hvor det går ud på at dræbe andre, og temaet går igen i et nyt dansk spil, der dog alligevel er meget anderledes.

Spillet hedder Idle Killer og er udtænkt af Jørgen Holm og Carsten Nissen, der har kastet sig over en relativ ny spilgenre ved navn Idle Games. Et kendt eksempel på et spil i denne genre er Cookie Clicker.

Konceptet i Idle Killer er simpelt, dræb så mange som muligt, hver dræbt er "penge", som man kan købe opgraderinger med, så der kan dræbes flere. Har man ikke tid til at spille, så spiller spillet videre hvor man slap så længe man er idle, heraf navnet.

Endnu er spillet ikke færdigudviklet og udviklerne har derfor oprettet en Indiegogo-kampagne, hvor de håber at kunne indsamle de $9.000 eller cirka 50.000 kroner, der skal til, for at kunne lave spillet færdigt.

Hvor Cookie Clicker ikke har meget at byde på i form af grafik eller handling, så vil Idle Killer satse på 2D håndtegnet comic-art samt en historie.

Du kan se mere om spillet ved at følge linket til kilden eller i videoen herunder.

Klik på "Læs mere" nedenfor for at se hele teksten.