Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Ser du frem til Baldur's Gate-remaket?

  • 47%Ja!
  • 30%Nej!
  • 23%Ved ikke endnu

Debat: PS Jailbreak-skabere opfordrer folk til at købe den originale ulovlige løsning

23. aug. 2010 19:36Det er blevet bekræftet at PS Jailbreak virker. PlayStation 3 er nu officielt blevet hacket. Dog er PS Jailbreaks løsning allerede blevet kopieret, hvilket gør det til hvad, dobbelt hacket?

Dette har ironisk nok fået folkene bag PS Jailbreak til at bede folk om at bruge den originale løsning til at jailbreake PlayStation 3 med og ikke ty til kopier. Folk skal altså støtte den originale ulovlige løsning og ikke bruge andre ulovlige løsninger, for det er tilsyneladende ikke fair.

Til at understøtte deres bizarre budskab om at støtte originalerne, siger de at deres produkt har en garanti og der bliver givet support, noget som kinesiske kopier ikke tilbyder - men hvem har brug for support på noget som PS Jailbreak?

Mener du at den originale ulovlige løsning bør støttes idet at der er blevet lagt meget arbejde i at finde metoden, eller er folkene bag PS Jailbreak dobbeltmoralske så det driver? Giv din mening til kende i kommentarerne.

#1: inzane

23. aug. 2010 19:50

her tvinges man næsten til at sige. moral er godt men dobbeltmoral er dobbelt så godt.

syntes at hvis man er klar til at hente spil osv som kopier så er man vel også klar til at hente en kopi af en jailbreak.
ikke sagt at deres jailbreak kun vil blive brugt til kopier, men det er jo nok det, som bliver kørt i størstedelen på en hacket maskine.

#2: Kirsebær

23. aug. 2010 20:05

Enig. Det er det samme som når piratgrupper piver over at en anden gruppe har taget "credit" for deres arbejde. I kopierer et spil som folk har brugt adskillige år af deres liv på at udvikle, men hvis folk kopierer jeres cracks eller åndsvage releases så skal der staks flames i nfo filer og kastes galde op på torrent sider.

If heaven is so great, then what are you doing on earth?

#3: PorreKaj

23. aug. 2010 20:07

*Going nuts

De skulle voldtages de baryler

#4: Seth-Enoch

23. aug. 2010 20:08

4år for at jailbreake den bandit. Der burde gives skulderklap til Sony for at lave noget så effektivt :)

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do nothing - Edmund Burke(1729-97)

#5: telepop

23. aug. 2010 20:09

Synes ikke de har noget som helst krav på at have eneret på deres jailbreak.
Hvis de vil sælge, må de få os overbevist om, at deres produkt er bedre end de andres. Hvis produkterne er ens, vil jeg have det billigste.
...Tænker stadig på om der mon er noget specielt ved den usb-stick, eller om man snart kan downloade softwaren, og bare smide den over på en af sine egne sticks.

#6: zahrten

23. aug. 2010 20:17

Haha det er hvad der sker når man henvender sig til et segment med flosset moral.
Det bliver jo bevist gang på gang at når muligheden byder sig bliver alle mennesker grådige.

Minder om Skidrow' forsøg på at beskytte deres crack på ubisoft's drm.

You Either Die a Hero, or Live Long Enough To See Yourself Become the Villain

#7: PorreKaj

23. aug. 2010 20:26

4år uden at miste udviklernøglen på en bar, god job sonySeth-Enoch (#4)

Fixed

#8: BluepaiN

23. aug. 2010 20:50

Til alle dem der siger at det er iorden at folk køber den kopierede løsning:
Hvis vi stiller det helt simpelt op - de har lavet et stykke arbejde. Man kan vidst roligt sige at det er ud over det sædvanlige.
.
I kan nok alle nikke genkendene til, at har man lavet et godt stykke arbejde, så vil man gerne have noget anerkendelse.
Og er man rigtig god til sit arbejde, så vil man som regel også gerne have mere end et skulderklap.

Det behøves ikke blot være et jailbreak de har lavet. Det kunne ligeså godt have været et eller andet random shit de solgte. Trommestikker, trillebører, krypteringsprogrammer - whatever det nu kunne være.
Er det så også fair, at et random kinesisk firma kopierer ens produkt, for at sælge det til underpris?

Jeg ville hvertfald støtte op om det originale jailbreak, hvis jeg lå inde med en PS3.
Både af princip (Folk skal som udgangspunkt anerkendes for det arbejde de laver - om det så er moralsk korrekt eller ej, er en helt anden sag).
Og så giver de også garanti. Jeg ville hvertfald være betænksom ved at købe en random kina-kopi.

#9: HerrMansen

23. aug. 2010 20:55

Enig. Det er det samme som når piratgrupper piver over at en anden gruppe har taget "credit" for deres arbejde. I kopierer et spil som folk har brugt adskillige år af deres liv på at udvikle, men hvis folk kopierer jeres cracks eller åndsvage releases så skal der staks flames i nfo filer og kastes galde op på torrent sider.Kirsebær (#2)

Nu plejer scene grupperne nu altså også at kreditere sikkerheden i de spil/software som de cracker hvis den er udmærket/udfordrende. Omvendt kan deres dage/uger/måneds arbejde kopieres af en wannabe person/gruppe på 10sek.

Så imo er galdekastningen da helt på sin plads. Der er jo ingen der riser Sony/IBM for at lave et godt system - måske for at løsningen var "lige foran dem", men de 4år har sin ret og det gives der da også kredit for.

This is my opinion. There are many like it, but this one is mine...

#10: Wave

23. aug. 2010 20:58

Jeg kan forstå, at de vil beskytte deres hårde arbejde og få noget fame ud af det, men det de laver er ulovligt.

Der er jo ingen ære mellem tyve.

#11: nioxic

23. aug. 2010 21:21

gad vide om sony fx. har ansat folk som ham, til at forhindre hacks?
Det kan jo være derfor det har tager over 5 år.. :)

Nu er jeg ikk lige typen der gider downloade 50gb data og så derefter brænde det ud og så spille det på min ps3..

jeg har i forvejen ikk købt et spil siden 2008 (fordi der ingen har kommet jeg gad spille) så at investere i en brænder, usb hack dims, samt tomme skiver er måske lidt overkill..

#12: izym

23. aug. 2010 21:26

#11 Man lægger det ned på en ekstern harddisk og spiller fra den.

One does not simply walk into newz.dk

#13: Jakob Jakobsen

23. aug. 2010 21:36

men det de laver er ulovligt.Wave (#10)

Er det også det?
Så vidt jeg ved, så er det netop lovligt at gøre i Danmark.

Faith: The process of non-thinking.

#14: HerrMansen

23. aug. 2010 21:45

#11 Man lægger det ned på en ekstern harddisk og spiller fra den.izym (#12)

Eller lejer et spil hos Blockbuster eller den million andre tjenester der er. #11's argument er lidt vandet imo...

This is my opinion. There are many like it, but this one is mine...

#15: Wave

23. aug. 2010 22:56

@ #13

Ifølge #0 er det vel ulovligt? Medmindre du kan bevise det modsatte.

Måske tænker du på iPhone Jailbreak?

#16: Vegedus

23. aug. 2010 22:59

Personligt går jeg ikke ind for nogen som helst "pirateri" der koster penge. Det er min grænse, så at sige. Synes ikke det er fair at smide penge efter pirater, når man kunne smide de samme penge efter lovlige produkter, og støtte skaberne af samme. For mig er det så også et fedt om man smider penge efter den ene eller anden pirat.

#17: nissen

23. aug. 2010 23:04

#8 så du vil støtte dem som har brugt tid på at finde sikkerhedshullet - så du kan piratkopierer spil som udviklerne har brugt år og mange millioner på at udvikle?

De laver et produkt så man kan piratkopierer ps3 spil - fuck hvor er det fedt at folk så kopierer deres arbejde. At de så brokker sig over at folk kopierer deres produkt har virkelig gjort min dag 100 gange bedre. "Køb vores produkt fordi det er forkert at kopierer et produkt som er lavet så man kan kopierer ps3-spil" - haha

Damn jeg håber folk bruger de billige kinesiske kopier

#18: Pcbino

23. aug. 2010 23:49

#17 Du forstår simpelthen ikke en pind af hele pointen..

Det har jo ikke nogen betydning om det er ulovligt eller ej, det er mere princippet i at være ultra badass at have lavet et stykke software til at cracke Sony's lorte maskine.

Det svarer lidt til, hvis du laver et stykke ultra awesome antivirus som fanger ALT. Og dagen efter, kommer jeg og snupser alt hvad du har lavet og sælger det til 300 kr mindre fordi jeg ikke har brugt ligeså mange resourcer som du har.

#19: Zeales

24. aug. 2010 00:07

Jeg kan ikke lade vær med at spørge, men er der sket noge godt for Sony angående PS3'eren, udover de har solgt mange? Set fra mit perspektiv har jeg kun kunnet mærke at jeg har mistet features fra den som tiden er gået.

LEVEL3.Net

#20: nissen

24. aug. 2010 00:28

#18 jeg forstår det skam godt.

Jeg har nu heller intet skrevet om hvor lovligt det end måtte være. Nej jeg siger at jeg absolut ingen medlidenhed har med en person, hvor "ultra badass" han så end måtte være - hvis han har lavet et produkt som kan hjælpe med at piratkopierer andres produkter og derefter at brokke sig over at det samme sker imod ham selv.

For at tage udgangspunkt i din analogi, så svarer det nok mere til at jeg hackede folk til dagligt, og derefter begyndte at over at jeg er blevet hacket og at folk skal stoppe med at hacke mig. Fordi jeg er jo en "ultra badass" hacker - og derfor er det ok at jeg hacker andre, men ikke når jeg selv bliver hacket.

Generelt kan jeg egentligt ikke rigtigt se at det på nogen måde kan være relevant hvor "badass" han har været for at kunne cracke ps3'en. Bliver det så også mere forkert at piratkopiere spil hvis udviklerne har brugt ekstra tid og penge på at udvikle produktet end normalt? Det er vel ligeså forkert at kopiere Avatar som Blinkende lygter - uanset produktionstid, budget og hvor "ultra badass" filmens crew har været.

#21: Sofawolf

24. aug. 2010 00:32

#18 Der er en forskel.

Hvis du laver et stykke antivirus som fanger alt og det bliver cracked/kopied/whatever, ja det er forkert at andre tjener på dit arbejde.

Problemet er jo... det de har lavet, er så det er muligt at spillet ulovligt hentet PS3 spil. Altså deres produkt er et der er skabt med det formål at kopiere andre folks (lovlige) arbejde. Også selvom de har brugt, jeg ved ikke hvor mange måneder/år, det de har arbejdet på er i sigselv forkert.

Hvis jeg skulle købe en jailbreak, ville jeg helt sikkert købe en billig kopi, fordi... hvis jeg skal DL ulovligt, kan jeg lige så godt gøre det så billigt som overhovedet muligt. Det er nu engang en af hovedgrundene til pirat er så populært.

Arbejdet har været hæderligt, resultater er ikke.

#22: Guyver

24. aug. 2010 00:39

Jeg tror at det de gerne vil undgå er at folk siger at produktet ikke fungere og det er lorte løsning, hvis det er den kinesiske kopi vare kunden har købt. Eller hvis der skulle komme en virus eller Trojan med på nogle af kopi produkter, så bliver der sikkert også ballade. Skulle det ende at jeg køber en jailbreaker, bliver det højst sandsynligt også den org løsning. Har haft alt for mange problemer med kopi produkter til min DS, alt for besværligt, ingen manuel og softwaren til kortlæseren skal downloades fra en side på kinesisk. Det er IKKE det værd.

#23: Neo Geo

24. aug. 2010 04:25

Jesus christ, some people..

#24: zin

24. aug. 2010 07:28

#22: Det er naturligvis en del af det... Men mon ikke også der er en grad af sandhed i, at de gerne vil tjene penge?
Jeg er enig med #16. Så snart du forsøger at tjene penge på noget, som baserer sig på en ulovlig handling eller lignende, så er moralen sgu kastet ud af vinduet i forvejen... Også er det sgu ligemeget om man bruger en kinesisk (høh, som om den ene USB ikke er lavet i Kina alligevel?) kopi eller ej fløjtende ligegyldigt.

Vi glæder os til at der ligger en guide + download online, som er gratis, man bare skal fyre på sin USB pen og så kan man selv gøre dette... :-P

Din fritid har kun en værdi hvis du ville bruge den på noget fornuftigt i forvejen.

#25: m0unn

24. aug. 2010 07:36

det jo ikke noget nyt at der dukker en kina kopi op af noget, og så syntes jeg det er sjovt som mange sidder og tuder om spil der er "ulovlige" du kan mange flere ting med den usb stick end bare lave en back up af et evt. spil du HAR betalt for. ja det er virkelig forkert. den digitale verden er en bølle lev med det

eneste jeg gider gi noget credit her er Sony for at holde dem på afstand så længe, og der efter skide dem i halsen for at have failed alligevel.

#26: Xineiter

24. aug. 2010 08:14

Jeg mener der er mange posetive ting ved det hack. For det første at man kan køre sine købte spil direkte fra en disk. Load tider vesentligt korter ! Mit spil virker også efter ungerne har haft fat i skiven og kørt den hen af gulvet.
For det andet, som jeg synes er vigtigest. Det få spile / consol udvikler til at tænke i andre banner. Prøv tænk på Steam. Det sgu da fedt at man kan se hvilken udvalg der er af spil og købe og hente direkte ned på sin computer. De fleste spil er basseret på en online tilgang og helt klart det der gøre det sjovt at spille. Har man ikke betalt skal man bare lukkes ud af den verden !

Har man lavet noget godt, vil jeg altid støtte det om det så er hacker comunities. Det gøre feks. At jeg synes iPhone er et pisse fedt stykke hardware og jeg køber gerne ting fra "hackers" hvis det kan bruges og er bedre end hvad Apple selv synes. Jeg har købt det hardware og gøre hvad der lige precist passer mig med det.

Men jeg vil på ingen måder støtte nogen der forsøger at tage credit fra andre.

#27: Dunkstar

24. aug. 2010 08:21

Det her er den fedste poll om hvor dobbeltmoralsk danskere er ;)
Det er ok at støtte nogen der gør noget ulovligt, men ikke dem der gør det lovlige.
Jeg indrømmer gerne at jeg selv henter piratkopieret indhold og ville uden at tænke mig om 2 gange hente ps3jailbreak ulovligt..."Hey jeg har jo allerede lavet noget ulovligt i første omgang, så hvorfor stoppe nu" :D
MEN det skal lige siges at synes jeg rigtig meget om et spil, film eller musik, så køber jeg det for at støtte dem, der oprindeligt har lavet det.
Jeg betaler ALTID for Sid Meiers Civilization, EA Battlefield osv...
Men ja jeg downloader også andres varer for at prøve dem før jeg køber.
Og selvfølgelig køber jeg Civ5 og Ruse via Steam når de udkommer...
Lavede alle udgivere gode demoer af spil, så ville jeg nok aldrig downloade spil ulovligt mere...
Jeg er fuldt ud tilfreds med det indhold der findes til min PS3 pt, da der er rig mulighed for at downloade demoer og andre småspil, så jeg ikke bliver træt af den, og så køber jeg de spil som jeg synes om...
Bare min ydmyge mening, men I ved jo at jeg har ret :p

#28: bmxdk

24. aug. 2010 08:36

Når man tænker over det.. Så kunne det godt være sony selv der udgiver den crack? Jeg mener det er en FED PR. og jeg tror da også salget vil stige pga. den crack?

Bare lidt stof til eftertænke :P

Jeg minder mere om en barne glad pølse tysker på ferie i Thailand :D

#29: PzymeX

24. aug. 2010 08:41

Sony burde selv have fundet en løsning til at "installere" spillene på HD, således man ikke bliver knotten på ungerne over ridsede skiver..

#30: Guyver

24. aug. 2010 08:49

Det er kommet frem at Sony har mulighed for at se når man maneger programmet, så hvis man spiller meget online og gerne vil prøve dette hack, skal man nok vente til der kommer en patch

#31: Silverslith

24. aug. 2010 08:52

Lad os nu se hvad Sony siger til sagen. Mon ikke bare de laver et fix så dem der har været smarte nok til at købe nøglen har smidt 800 kr. ud af vinduet for et par ugers glæde.

Never express yourself more clearly than you are able to think. -Niels Bohr

#32: Rabonzo

24. aug. 2010 09:04

Det er slemt nok at folk vil tjene deres penge ved at åbne op for ulovligheder på en maskine, men hvis de derefter begynder at pive over andre har taget deres idé til sig, så må de jo få patent på lortet!

Har du ikke patent, kan du ikke pive, du vil stadig være indskrevet som den første der har opnået målet, det i sig selv er sgu da en fame der er langt mere værd end at pive over håndører.

Og ja, jeg ved godt de ikke rigtig kan tage patent på det, men så er der vel nok også en logisk grund til hvorfor de ikke kan ;)

#33: Imperial

24. aug. 2010 09:14

yo ho.. yo ho, a pirates life for me.

#34: ditlew

24. aug. 2010 09:24

Jeg ser flere der refererer til at man kan bruge løsningen til at spille ulovligt hentede spil. Det er ikke korrekt efter produktbeskrivelsen, du skal selv lave backup'en af de spil du vil ligge ind på harddisken. Derudover giver produktet mulighed for homebrew (Jeg ser en PS3 version af XBMC for mig).

Anyways er det jo bare en gentagelse af historien med pandorabatteriet til PSP som oxo blev kopieret, der var det dog en freeware løsning der blev kopieret at et kommercielt firma. Den gang tudede jeg selv ;)

Lad mig understrege det jeg altid har sagt, spil køber du, homebrew downloader du.

Hvad angår dette produkt og dette senarie: Wrong or right, I dunno yet, give me more facts!

#35: Kjeldsen

24. aug. 2010 10:55

Til alle dem der siger at det er iorden at folk køber den kopierede løsning:
Hvis vi stiller det helt simpelt op - de har lavet et stykke arbejde. Man kan vidst roligt sige at det er ud over det sædvanlige.
.
I kan nok alle nikke genkendene til, at har man lavet et godt stykke arbejde, så vil man gerne have noget anerkendelse.
Og er man rigtig god til sit arbejde, så vil man som regel også gerne have mere end et skulderklap.

Det behøves ikke blot være et jailbreak de har lavet. Det kunne ligeså godt have været et eller andet random shit de solgte. Trommestikker, trillebører, krypteringsprogrammer - whatever det nu kunne være.
Er det så også fair, at et random kinesisk firma kopierer ens produkt, for at sælge det til underpris?

Jeg ville hvertfald støtte op om det originale jailbreak, hvis jeg lå inde med en PS3.
Både af princip (Folk skal som udgangspunkt anerkendes for det arbejde de laver - om det så er moralsk korrekt eller ej, er en helt anden sag).
Og så giver de også garanti. Jeg ville hvertfald være betænksom ved at købe en random kina-kopi.BluepaiN (#8)

De har selv redt den seng de pisser i. Deres arbejdes primære formål er at bryde kopi beskyttelse så man kan pirat kopiere spil

Hvis de siger noget som helst andet er de fulde af løgn.

#36: gensplejs

24. aug. 2010 11:39

LOL
Det er nogenlunde lige så ynkeligt som når torrent sider bliver sure fordi "DERES" releases dukker op på en anden side... LOL

//Hvorfor? Tjooo fordi jeg kan.

#37: x3me-brain

24. aug. 2010 13:32

Folk snakker meget om om jailbreak er ulovligt eller ej, og jeg vil mene at der er flere sider af sagen. At bruge det til at spille spil man har downloadet fra nettet er selvfoelgelig ulovligt, men hvis man i stedet putter backups af spil man har koebt og betalt paa disken, saa vil jeg mene at det falder ind under fair use. Samme med homebrew, jeg kunne ogsaa sagtens se muligheder i en XBMC til PS3. Generelt bliver mediecenter mulighederne indskraenket alt for meget fra producenterne, saa naar brugerne vaelger at udvide funktionaliteten af deres hardware, saa boer det altid vaere fair use.

The key to creativity is knowing how to hide your sources. -- Albert Einstein

#38: TuxDK

24. aug. 2010 13:47

#37

Kommer an på hvilket land man befinder sig i, hvad der er "fair use" :)

"Jailbreaks" og hacks af konsoller er ulovlige i visse lande og giver direkte straf.

Heldigvis er Danmark lidt mere tolerant for hvad man må og ikke må med sit eget hardware.

Core i7 920 @ 2.66 - 12GB DDR3 (1333 Mhz) - GTX285 1GB DDR - 22" Samsung T220 - HTC Desire (Android 2.3)

#39: Beon

24. aug. 2010 14:55

Hey de skal da have probs for at have lavet den første usb, meeeen de kan da umuligt være seriøse omkring deres "whine"!
Der er jo bare en eller anden lille chinese dude der har kopieret deres produkt som er lavet for at kopiere en andens produkt!

Og prisen for Dummeste mest uberetigede whine går til....."!

#40: PorreKaj

24. aug. 2010 14:58

Hey de skal da have probs for at have lavet den første usbBeon (#39)

Sony?

Gik det hele ikke ud på at det er pga en udvikler nøgle systemet er blev kompromittereT?

#41: zin

24. aug. 2010 15:23

#34: Så vidt jeg kan læse og forstår så mener du at det er OK til homebrew. Det forudsætter at du kopierer dine spil. Dine spil er beskyttet med en "effektivt kopisikring" (så vidt jeg ved). Det er ulovligt at bryde denne... Så det holder heller ikke. :-)

Desuden er det jo ikke garantien vi diskuterer men om det er OK at bruge en kinøsisk kopi eller ej. :-)

Din fritid har kun en værdi hvis du ville bruge den på noget fornuftigt i forvejen.

#42: Mulpacha

24. aug. 2010 15:28

Jeg synes det er lidt uheldigt at PS-Jailbreak USB'en betegnes som ulovlig i nyheden. Den er faktisk lovlig at producere og sælge i langt de fleste lande, inklusiv Danmark.

At det så på grund af de gale love omkring brydning af digitale låse i mange lande er ulovligt at BRUGE USB pennen er så en anden sag, og for så vidt producenten og sælgeren ligegyldig.

De har brugt tid og energi på at skabe et originalt produkt der tilfredsstiller mange legale behov. Jeg kan ikke se hvad der er dobbeltmoralsk ved at de beder folk om at støtte dem.

Jesus knows I pirate and he doesn’t like it.

#43: ditlew

24. aug. 2010 16:21

#41: Self. synes jeg homebrew er ok. Homebrew har intet med spil, pirat kopierende eller ej, at gøre, det må du have misforstået. Homebrew handler om at køre din egen software på den hardware du selv ejer.

Ang. spil er jeg ikke sikker på, at du har ret, i at det er ulovligt at lave en kopi af ens eget spil ind på ens egen harddisk. MS gør det ex. på Xbox360. Sålænge du vel og mærke holder dig til dine egne spil!

Jeg kan ikke mindes jeg har snakket om garanti. Jeg har snakket om at mange af de udtalelser der kommer på produktet tilsyneladende bygger på en misforståelse/forudindtagelse. Desuden har jeg ytret min mening om det at piratkopiere spil. Endeligt har jeg konstateret at produktet giver mulighed for homebrew, som jeg, som du har bemærket, synes er en god ting.

Nå ja, og så understreger jeg at jeg personligt mangler nogle flere facts før jeg vil dømme 'udviklerne' .. og produktet.

#44: Desca

25. aug. 2010 01:39

Ja ja ja, al den snak om den fandens USB.

Jeg køber INTET. Er det ikke gratis er det ikke værd at bruge penge på. Når de får cracked firmwaren så man bare skal flashe en modificert en som på PSP'en så er jeg frisk og helt klart med på balladen. Ellers ikke.

#45: zin

25. aug. 2010 08:33

#44: Hvordan kan du, med den politik, nogensinde få noget at spise? :-O

Din fritid har kun en værdi hvis du ville bruge den på noget fornuftigt i forvejen.

#46: bjarkekr

25. aug. 2010 13:04

#36 hvornår har en torrent side sidst lavet en release?? Det er vidst aldrig sket ;)

#47: elitenar

26. aug. 2010 14:51

Hvis jeg solgte et USB-stik til 1200kr ville jeg satme også smide mig på knæ og bede folk købe min USB. Piratindustrien begynder ligefrem at være penge værd.

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger