Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Bruger du EA's Origin-service?

  • 57%Nej
  • 43%Ja
Spillere føler lettelse over at dø i FPS-spil
Billede: Propaganda Games

Spillere føler lettelse over at dø i FPS-spil

28. feb. 2008 10:47En gruppe Finske studerende blev spurgt om at deltage i en test, hvor de skulle spille både et FPS og et ikke voldeligt spil. I spillet James Bond 007: Nightfire, blev spillere udstyret med sensorer og holdt under nøje opsyn mens de spillede.

Det viste sig at når de skød modstandere reagerede de med ængstelse, vrede eller begge dele, men når de blev skudt af modstanderne blev de lettede.

En mulig forklaring på reaktionen er, at de straks efter at have nedlagt en modstander, er på vagt over for den næste der kan dukke op. Hvis de dør er der ingen grund til at være på vagt længere.

Reaktionerne i det ikke voldelige spil Super Monkey Ball 2, gav derimod en tilfredshedsfølelse når spilleren oplevede succes.

#1: noramskull

28. feb. 2008 10:48

Det er fordi at de er nogle tøsedrenge

#2: newz-Geedunk

28. feb. 2008 10:49

Det er vel meget normalt, at man er koncentreret og på vagt, når man spiller spil som CS og lignende. Hvis man dør, er der, som sagt i artiklen, ingen grund til at være på vagt længere.

Jeg synes, det giver fint mening.

Jeg er en underlig person. Pas på, giftige tarmgasser nær mig.

#3: Xill

28. feb. 2008 10:56

.. ellers blev de bare lettede over at have tid til at få noget at drikke fordi de var tørstige ... eller måske noget helt andet .. .

#4: newz-karga

28. feb. 2008 10:56

Hele det sjove i at spille fps er jo at man er oppe på dupperne og skal være klar på alting kan ske.. er det så ikke ret logisk man er psykisk lettet når man dør?

Hvorfor er det også at de ser/beskriver det som noget negativt at man kommer af med sin vrede og ængstelse?

www.karga.dk

#5: newz-Geedunk

28. feb. 2008 10:58

4# Jeg ved ikke, om det er direkte negativt - det vil jeg ikke mene. Det kunne dog forstås sådan.

- Det er da dejligt at plaffe et par tyskere i et WWII spil, når man er vred. Det giver sådan en dejlig følelse :P

Jeg er en underlig person. Pas på, giftige tarmgasser nær mig.

#6: newz-carstenht

28. feb. 2008 11:01

Hvad er meningen med Railgun? Alle spilnyheder ender jo også på newz sitet ??

#7: Windcape

28. feb. 2008 11:07

Hmm, ender på railgun her... underligt.

Første forsøg på at lave cross-nyhed ?

http://about.me/windcape

#8: NioBe

28. feb. 2008 11:08

Man er normalt også rigtig meget på vagt hvis man spiller spil som FEAR eller andet af den slags.

Man sidder jo bare på og venter på det næste chok og man gør alt for at berede sig på det mentalt.

"PLAY?!"

#9: newz-Geedunk

28. feb. 2008 11:20

8# Jeg var ved at skide i bukserne, da jeg spille FEAR første gang. Kæft det er skræmmende, og der sidder man godt nok også og tripper efter det næste chok.

Jeg er en underlig person. Pas på, giftige tarmgasser nær mig.

#10: newz-Lionheart

28. feb. 2008 11:21

.

Ham her er vist undtagelsen der bekræftiger reglen. ;)

(husk nu, for pokker, at videoen i sig selv er en parodi; læs evt. kommentaren i højre side)

You live and you learn; some just choose not to...

#11: newz-mikkelfk

28. feb. 2008 11:22

Underligt, jeg bliver da nærmere mega irriteret hvis jeg dør (i CS:S), især hvis jeg ikke har skudt nogen den runde... Jeg bliver lettet, glad og tilfreds jo flere jeg blæser hovedet af...

Hmm, de finske studerende skulle vist tage og studere lidt mere..

#12: NioBe

28. feb. 2008 11:23

#9
Det skal du ikke skamme dig over he he. Jeg måtte bede min kæreste om at være ved min side da jeg spillede lige de første 2-3 kapitler... Til sidst var han der kun de gange jeg kaldte på ham fordi ...o0(Pinligt...) At jeg farede vil i banerne LOOL!

"PLAY?!"

#13: LaMaH

28. feb. 2008 11:30

FEAR er ikke skræmmende, langt fra ligeså skræmmende som AVP og AVP2..

Åh dengang AVP kom ud, husker jeg spillede demoen i fuld mørke med hørebøffer på i en alder af 14år, kæft jeg fik det ene chok efter det andet når de der facegrabbers sprang op i ansigtet af en.. lol

#14: Hůňděštějlě2

28. feb. 2008 11:37

Det er fordi at de er nogle tøsedrenge#1

Præcis. Det er jo finner (I øvrigt, AxezCore, så skrives nationalitet ikke med stort, I modsætning til de fleste andre sprog) det handler om. Hvis de var danskere ville de med garanti have kunnet konstatere en stor tilfredsstillelse over at skyde hovedskallen af fjenderne :D

I would rather be exposed to the inconveniences attending too much liberty than to those attending too small a degree of it - Thomas Jefferson

#15: newz-seri0sma

28. feb. 2008 12:24

6# det her er sjovt nok også railgun??.. har jeg misforstået noget?

#16: Hald

28. feb. 2008 12:31

hehe, øhh undersøgelsen svarer lidt til denne jeg lige fremviser, og finder på on-the-flow:

Når jeg holder for rødt lys er min højre fod under mindre pres end når jeg kører.. da der ikke er grund til at bruge sit højre ben, da man blot skal holde stille.. Dog viser det at man i overhalingssituationer løsner for presset igen når man har foretaget en tilfredsstillende succesfuld overhaling, da man ikke har behov for fortsat at øge trykket på pedalen.

Og skal man sammenligne endnu mere med min bil, viser en undersøgelse også at man slapper af når man kører, men man slapper også af når man er død.

Jeg er Microsoft Certified Professional.. og derfor er jeg Apple fanboy!

#17: newz-Lionheart

28. feb. 2008 12:35

#13:
hold venligst op med at skræmme mig; jeg kan stadig ikke få mig selv til at gennemføre avp...

hehehe

-har dog gennemført avp2.

You live and you learn; some just choose not to...

#18: OniSael

28. feb. 2008 12:42

AVP spillene er osse hjernedødt skræmmende som marine :S

kunne kun spille marine i 20 min af gangen fordi jeg fik radar kuller :D

Det kunne de jo godt lave et nyt af såfremt de beholder følelsen af " OH FUC*!!! noget bevægede sig - eeeeeeeeeeeeeeeeiiiiiii!!"

There is a thin line between brilliance and madness, and mine is on a diet!

#19: tachylatus

28. feb. 2008 12:47

Enig.
Der er ikke noget værre og mere frustrerende end at dø i minestryger.

:(){ :|:;};:

#20: newz-Ragnogroth

28. feb. 2008 13:03

ja sikke en nyhed -_- geez, det der er quite logisk.. inden jeg havde læst artiklen vidste jeg da godt at det omhandlede effekten at kunne slappe af når man dør..

#21: Eniac

28. feb. 2008 13:06

Grunden til at det er befriende at dø, er at man kan komme ud og få pisset af, og få fyldt cola-beholder mv. igen.

Killing spree er ikke særlig rart, da man på det tidspunkt sidder med tårer i øjnene og har ørken i halsen.

I like HTC Android phones. Everything else is non-sense

#22: NioBe

28. feb. 2008 13:12

#13
Nej FEAR er faktisk ikke en skid skræmmene... Der var kun en enkelt gang hvor jeg fik et chok i det spil.
Det var et sted inde på et kontor uden lys, så gik self med min lygte... Samtidig med at der ikke var mere strøm på og gik ud, kom "lille pigen" farende under et bord og angreb mig....Også kom der et fesent flash back.... Resten var bare... *pff*

"PLAY?!"

#23: newz-anden666

28. feb. 2008 14:17

En mulig forklaring på reaktionen er, at de straks efter at have nedlagt en modstander, er på vagt over for den næste der kan dukke op. Hvis de dør er der ingen grund til at være på vagt længere.

Det kan da bare ikke passe det her.
Hvis jeg lige har nakket en modstander er der da ikke noget federe end hvis jeg så får øje på den næste, specielt hvis der er udsigt til endnu et Kill.

#24: GormDK

28. feb. 2008 14:49

Det viste sig at når de skød modstandere reagerede de med ængstelse, vrede eller begge dele ...

Tænkte på, om det med at man får det "dårligt" (i hvert fald lyder ængstelse ikke rart) af at dræbe modstandere, kunne skyldes, at man egentligt ikke har det godt med "mord"? Jeg ved godt, det er fiktive personer, man dræber (og i nogle spil er det jo slet ikke mennesker), men alligevel..

Har ikke noget fagligt at have det i, det var bare en tanke :)

http://www.dsn.dk/kommaregler_haefte.pdf ;)

#25: Leonhard

28. feb. 2008 15:08

Det er vel også muligt at testen blot har været for uprecis, og registreret skiftet fra koncentration til afslappelse som en lettelse.
Personligt syntes jeg let man kan se på folk at de under intense spil ærger sig lige efter at de dør, på trods af at deres koncentration og fokus pludseligt skifter til en mere afslappet tilstand.

#26: Hald

28. feb. 2008 15:32

#21 HØRT! der var jo også engang man kunne bestille en dunk man kunne tisse i til LAN-træf hvis man var igang med at spille.. har dog aldrig set én af dem..

Jeg er Microsoft Certified Professional.. og derfor er jeg Apple fanboy!

#27: newz-anden666

28. feb. 2008 15:36

#24
Jeg har aldrig forstået den der med at man skulle få det dårligt
af at skyde en masse pixels men okay. I bund og grund er det vel et spørgsmål om ens empati og moral.
Se nu bare i Tyskland hvor de censurer alt væk hvad der kunne være anstødelig på nogen måde og hvorfor? Fordi der er nogle mennesker der jo åbenlyst er fuldstændige sindsyge, går amok og skyder en skole i smadder. Og gæt så engang hvilke slags spil de havde på pc'en. Og nu har vi så denne hetz mod voldige
spil.

#28: Darkmind

28. feb. 2008 15:53

Tror de har testet på folk der ikke normalt spiller da det ofteest er dem der virkelig presser sig selv imens at de spiller, nå de så dør er det jo ikke fordi de "dør" at de slapper af, men mere det at de får en pause fra det hektiske!!

Ingen mennesker føler en tilfredstillelse ved at tabe (ud over Uwe Boll eller hvad han nu heder:P)

"So they sent a helpless child to kill me. Well I'm not going out without a fight!" - Bender /furturama Fra mycrysis.com...

#29: izym

28. feb. 2008 21:11

Så har de fandme ikke set mig game ..

One does not simply walk into newz.dk

#30: Tutti

28. feb. 2008 22:27

lol emos :P

#31: newz-Hades Silvertongue

4. mar. 2008 08:41

Jeg vil da mene, at jeg fra tid til anden er helt enig i denne undersøgelse. Men det hender da også, at det stresser en yderligere at dø. Alt efter humør, andre spilleres evner og spillet selv. Når jeg spiller CS: Source er det da ikke en lettelse at dø, tværtimod. Selvfølgelig slapper man af når man dør, da ens "katte-være-på-vagt"-evner ikke er nødvendige, når man da ikke direkte at føle lettelse før man er på banen igen :P

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger