Annonce

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Bedste aktuelle MOBA?

  • 54%League of Legends
  • 31%DotA 2
  • 15%Heroes of Newerth
Valve: Udsalg kannibaliserer ikke spilmarkedet
Billede: Valve Corporation,

Valve: Udsalg kannibaliserer ikke spilmarkedet

17. jul. 2012 11:59For nogle uger siden var Electronic Arts ude at sige, at de mente Valves store udsalg, der afholdes et par gange om året, kannibaliserer spilsalget.

Nu hvor Steams sommerudsalg er godt i gang, har PC Gamer haft fat i Valves Jason Holtman for at høre, om udsalget påvirker det normale salg, specielt "dag et køb".

Holtman er lodret uenig med Electronic Arts og pointerer, at Valve slet ikke ville lave den slags udsalg hvis det gik ud over det normale salg. Tværtimod viser tallene et modsat billede.

Ud fra de data Valve ligger inde med, ser de ikke at "dag et salg" påvirkes af udsalgene. Dem der ønsker at spille et spil den dato det udkommer, køber det uanset pris. Når spillene kommer på udsalg, tiltrækker det så personer, der alligevel ikke ville have købt spillet til fuld pris, men gerne vil købe spillet til en pris, de mener giver dem værdi for pengene.

Electronic Arts har i øvrigt startet deres eget sommerudsalg med op til 50 % besparelse på udvalgte titler.

#1: Wicker

17. jul. 2012 12:16

Det giver nu ret god mening. Jeg ville da også være bekymret hvis jeg var EA, med alt det lort de laver. Har aldrig købt en af deres titler til fuld pris!

#2: Keeper32

17. jul. 2012 12:22

Jeg ville aldrig have købt Saints Row 3 med mindre det var på tilbud, og nu har jeg købt spillet samt en masse DLC og har det mægtig sjovt med det.

Penge godt givet ud. Penge der aldrig ville være brugt med mindre det var på tilbud.

#3: cordion

17. jul. 2012 12:35

de der storudsalg de har engang i mellem er med til at tiltrække kunder til steam platformen og derved fange folk i nettet, de flest jeg kender vil helst være fri for flere forskellige spil platforme på computeren

#4: Dark Cowboy

17. jul. 2012 12:47

Valve har nemlig fattet dét som EA tydeligvis ikke har forstået.

Jeg har masser af titler der aldrig havde fået chancen hvis ikke jeg kunne have fået dem til 20-75 kr.

Køber kun ganske få titler på releasedagen.

Ironisk nok har de sidste to været DNF og D3 :-P

#5: defqon15

17. jul. 2012 12:56

#3

Jeg vil nu ikke mene at det er tiltænkt for at "fange" folk i nettet, Steam gør dette for at tiltrække kunder, gøre kunder glade (med deres venlige support og gode tilbud) og selvfølgelig i sidste ende tjene penge. Dog er jeg klar over at der findes folk der ikke kan styre sig med sådan noget som disse udsalg her.

Valve er ikke som mange andre Firmaer er, ved at når firmaer først for penge så tænker de "næsten" kun på at skaffe flere penge, det er ikke det samme med Valve (som jeg har oplevet det) de har deres kunder som højeste prioritet.

Jeg har dog ikke benyttet mig af sommer udsalget på Steam i nu ;)

#6: jakobdam

17. jul. 2012 13:27

Jeg er helt enig med Valve og de øvrige kommentatorer på denne nyhed.

Konceptet "udsalg" handler jo NETOP om at få kunder der normalt ikke ville købe til fuld pris, til at købe til den nedsatte pris.

Hvadenten det gælder tøj, elektronik, spil, biler osv...

Men hvis Electronic Arts mener det er så dårlig en forretning, hvorfor har de så selv udsalg?

// www.FotoStart.dk //

#7: Sanzor

17. jul. 2012 13:31

#3

Pudsigt nok har jeg det direkt omvendt. Jeg synes det er rart at samle alle spillene under en platform der understøtter chat, nem upload af screenshots og video fremfor brug af andre externe programmer.

Dertil er "Digital Purchase" komplet win, så man er fri for alle de fysiske boxe og DVD'er.

#Topic
Valve har ret. Der har været flere titler jeg har købt på release til fuld pris, fordi jeg mener de er det værd.
Så kan man altid gå efter de lidt mindre interessante spil når der er udsalg, eller daily deal.

#8: Remmerboy

17. jul. 2012 14:36

Der er ellers intet på steam der er værd til fuldpris, da det som regel er 30-40% dyrere end coolshop/amazon, som endda er fysiske produkter der burde være dyrere.

#9: cordion

17. jul. 2012 14:50

#5+7
jeg vil gerne undskylde hvis min kommentar har virket negativ overfor steam, det var ikke meningen...
jeg personligt er meget glad steam... (og irriteret på EA at de har lavet deres egen)
jeg har selv brugt steam siden 2002, mente bare at det er et marketing stunt fra deres side... på samme måde som de også har weekend deals, de er der til at tiltrække folk, så de måske kan finde på at købe noget andet også, evt bare senere...
det findes alle sted, er også rimelig sikker på at jeres lokale dagligvare dealere til tider har mælk (eller lignende) til spot priser. det er jo så folk køber andet også.
XBL, kalder det "Deal of the Week"
PSN har sikkert sin version

alle gør det (eller hvertfald næsten alle)

#10: SAN

17. jul. 2012 15:24

#9 Det er jo også en helt fair måde at markedsføre sig selv på, kunderne får billige spil, og valve får flere kunder, win-win.

Det jeg umiddelbart læser mellem linjerne i nyheden er at EA er sure over at folk bedre kan lade steam end origin, og at de bliver nødt til også at sætte priserne ned, for bare at være lidt med.
Jeg siger bare, lav nogle gode spil, så skal kunderne nok komme!

#11: TormDK

17. jul. 2012 15:27

#4 I så fald har din adfærd jo netop givet EA ret i at folk ikke vil købe titler længere til fuld pris, da man jo er blevet forvent med at det falder i pris på et tidspunkt.

EA har ikke noget imod udsalg som sådan, de er selv begyndt at sætte priserne ned på deres egen platform over tid, efterhånden som priserne i retail også falder når produkter når sin End of Life.

Det EA har noget imod er at Steam's næsten konstante tilbud gør at udgiverne er mere tilbøjelige til at prope nye titler på udsalg, selvom produkter ikke er i nærheden af end of life, og på den måde gøre forbrugerne forvente med at det er sådan det skal være.

Se f.eks. Max Payne 3. En AAA titel der er stort set lige er udkommet, men var alligevel med på Steam summer sales.

Som jeg ser det gør det bare at værdien af Max Payne som IP bliver mindre værd hvis udgiveren allerede sætter prisen ned.

#10 Det gør EA allerede, det er derfor folk piver over at nogle af deres spil begynder at være Origin eksklusive.

#12: Balios

17. jul. 2012 17:16

#11
Det skal tages med et gran salt. En AAA titel som Max Payne solgte ikke som forventet, derfor kom den netop på tilbud hurtigt. Jeg har aldrig set CoD eller NFS på tilbud så tidligt efter release... fordi folk godt vil betale de 450,- kr det koster for et fuldpris spil på steam ved release.

_____________________

Alle kan i øvrigt slippe for origin. Køb spillet det billigste sted du kan finde, (altså fysisk kopi eller på origin) også download det bagefter. Der er mange cracks der giver online play muligheder.
De beder selv om det. Få fixet den EULA, så skal jeg nok installere origin. I ser ikke en krone hvis jeg skal tvinges til at bruge noget nyt jeg ikke kender, og som har dårlig omtale.

#13: p1x3l

17. jul. 2012 17:56

eneste demokrati der er tilbage er at stemme med pengepungen så det jo ik underligt ea (kapilister) vil lukke lort ud omkring det ... vis de ik kan tjene så det deres egen fejl... vilket det er langt hen af vejen ea giver mig dårlig smag i munden med alt det lort de har lavet de sidste par år smadret så mange gode titler det ik burde være muligt vis man prøvet på det

#14: Athinira

17. jul. 2012 20:11

Det er fordi at EA - og resten af underholdningsindustrien - stadigvæk ikke har fattet hvordan økonomi hænger sammen.

Det er samme argument de bruger imod piratkopiering. De tror at folk der piratkopierer gemmer alle de penge de "sparer" under deres seng og opbygger deres egen lille "piratskat" uden at bruge pengene. Sandheden er dog nærmere at pirater er lige så flade i slutningen af måneden som almindelige mennesker, og sikkert har brugt det samme (hvis ikke mere som flere undersøgelser påpeger) på digital underholdning.

Lidt det samme som er tilfældet her. EA tror at folk køber samme mængde spil - udsalg eller ej - og at sælge spil billigere derfor betyder at folk putter mindre penge i industrien. Sandheden er derimod som Valve her understreger at folk bruger lige så mange penge på spil som normalt: De får bare mere for de penge de nu bruger :-)

..hader folk der ikke kan finde ud af at bruge et fora-ratingsystem ordentligt

#15: Smiley

17. jul. 2012 21:15

#4

Det er fandeme bittert :D Du har min sympati!

At skrive en bil analogi er at indrømme man har tabt. Både fordi det ikke giver mening og fordi man ikke har nogen fantasi.

#16: Manthraxx

17. jul. 2012 21:38

morale er godt, dobbeltmorale er dobbelt så godt.... og EA's type er så helt udenfor kategori...

#17: Fashdey

18. jul. 2012 01:44

Jeg vil også lige pointerer, at de spil i køber nu med f.eks. 50-75% tilbud.

Når jeres kammerat så kommer engang i August eller lignende og vil spille med i det der spil, eller han ser at du spiller det og du er helt hooked, så er der en større chance for at han køber det til den "På det tidspunkt fuldepris" for at kunne hoppe direkte ind og spille med dig.

End at skulle vente til næste udsalg ;)

#18: kblood

18. jul. 2012 12:36

Jeg er helt enig med Valve og de øvrige kommentatorer på denne nyhed.

Konceptet "udsalg" handler jo NETOP om at få kunder der normalt ikke ville købe til fuld pris, til at købe til den nedsatte pris.

Hvadenten det gælder tøj, elektronik, spil, biler osv...

Men hvis Electronic Arts mener det er så dårlig en forretning, hvorfor har de så selv udsalg?jakobdam (#6)

Jeg tror også det kommer fra at EA var meget imod tilbud, og slet ikke ville indføre dem på deres Origin platform. Det billigste de havde i starten var spil til 75 kr, og det var så fordi de var 3-10 år gamle. Det har heldigvis ændret sig lidt.

Og EA har så også måtte tage det i sig igen, da de nu selv er begyndt at lave udsalg på Origin.

Men det burde da vidst ikke overraske de fleste at EA ikke fatter så meget af hvad kunderne gerne vil have. Men de ved alligevel godt hvordan de får skrabet penge i kassen. Udgiv et enormt antal middelmådige spil, og hold fast i deres opkøbte franchises og fortsæt med at lave dem indtil de giver underskud åbenbart.

Det gøres også af andre som f.eks. Blizzard, men de prøver da alligevel at sikre sig at de spil de udgiver er af meget høj kvalitet og med mindst 30 timers underholdning i dem. De er jo ikke begyndt at spytte et nyt spil ud hvert år som EA har gjort med flere franchises.

Og antallet af gode franchises som de har ødelagt efterhånden fordi de ikke specielt nemt kunne tilpasses deres masse produktion er alt for højt. Godt nok trist hvor mange de spil serier de fik stoppet før sin tid. Eller bare generelt kørt i en afgrund fordi de fortsat med dem men lige skulle skrue lidt op for kvantiteten frem for kvaliteten.

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger